Stressi

Jokainen ihminen on kokenut aikuisikään mennessään erilaisia stressaavia tilanteita tai ajanjaksoja ja on onnistunut ne jotenkin selättämään. Mistä stressi johtuu? Stressi on elimistön kasautunut suoritustila ja ekstravaravoimamekanismi. Tuo mekanismi aktivoituu uhkaavassa tai tavanomaisesta poikkeavassa tilanteessa. Ihmisen evoluutiossa stressitila on ollut elämän jatkumisen edellytys ja vieläkin kehomme reagoi yllättäviin tilanteisiin samoin vaikka kyseessä ei olisikaan elämää uhkaava tilanne.

Ihmisen kyky sietää stressiä on lyhyitä hetkiä kerrallaan. Kuitenkin nykyaikana olemme niin suorituskeskeisiä, että olemme stressaantuneita suurimman osan päivittäisestä ajasta ja vain hetken rentoutuneessa tilassa. Kehomme ei pysty erottamaan radiosta tai puhelimesta tulevia yllättäviä piippauksia ja ääniä aiemmin elämää uhanneista äänistä ja vaaranmerkeistä.

Pitkittynyt stressi on keholle haasteellinen, koska koholla olevat stressihormonit nostavat verenpainetta, rasittavat sydäntä, pitävät lihakset jännittyneinä, hidastavat ruoansulatusta sekä vaikuttavat unen laatuun ja määrään negatiivisesti. Pitkään jatkuessaan stressi myös heikentää vastustuskykyä ja mm ihon uusiutuminen voi häiriintyä. Lopulta ihminen voi sairastua ja tämän ehkäisemiseksi säännöllinen palautuminen, lepo ja rentoutuminen ovat avainasemassa.

Stressiä voi hoitaa parhaiten puuttumalla stressiä aiheuttaviin tekijöihin, jokapäiväisen elämän stressinlähteisiin. Yksi tapa vähentää stressiä on kosketus. Kosketuksessa ihmisen elimistö tuottaa läheisyyshormoni oksitosiinia joka vähentää stressihormoni kortisolin erittymistä. Oksitosiinia erittyy halailusta, lemmikin silittelystä ja myös hierojalla, kampaajalla tai kauneushoitola käynnillä tapahtuneessa ihon kosketuksesta. Toinen hyvä tapa vähentää stressiä on vähentää ärsykkeiden määrää päivittäisessä elämässä. Helpoiten tämä tapahtuu sulkemalla puhelin välillä kokonaan tai vähentämällä kovaäänisten kodinkoneiden ääniä. Kolmantena helppona menetelmänä on tietoinen hengitys. Stressiä ylläpitävän hermoston toimintaa voi muuttaa rentoutumista vastaavaan suuntaan uloshengitystä pidentämällä jolloin kudosten hapen saanti paranee ja parasympaattinen hermosto aktivoituu ja stressiä ylläpitävä sympaattisen hermoston toiminta muuttuu.

Hengitysharjoitus töihin tai kotiin askareiden lomaan: Hengitä nenän kautta sisään laskien yhteen siten, että vatsa pullistuu ja sen jälkeen rintakehä seuraa vatsaa jonka seurauksena happea virtaa kudoksiin. Puhalla ilma rauhallisesti ulos samalla neljään laskien. Tässä vaiheessa keho rentoutuu. Pidätä sitten hengitystä ja laske samalla kahteen. Toista harjoitus

Ihovitamiinit

Ravinto on kauneuden rakennusaine siinä missä uni ja liikuntakin. Mikäli epäilyttää, että ruoasta ei kaikkia ihon tarvitsemia vitamiineja saa voi tällöin käyttää ravintolisiä ja hoitoja joissa ihoon pinnalle imeytetään tai ihon pinnan alle injektoidaan vitamiineja. Tarve tehostaa vitamiininen saantia ravintolisistä tai kohdennetuista hoidoista kasvaa mm. erilaisten dieettien ja laihdutuskuurien aikana, sairausten jälkitiloissa, imeytymishäiriöiden aikana tai rankan fyysisen treenijakson aikana. Monesti paljon kuntosalilla käyvillä saattaa olla aknen kaltaista iho ongelmaa, joka johtuukin usein vitamiinien puutteesta, koska treenatessa ravinnosta ei saakaan kaikkia ihon tarvitsevia vitamiineja kasvaneen kulutuksen vuoksi. Vitamiineilla ja kivennäisaineilla joilla on muun muassa vaikutuksia ihoon on useita. Tässä uutisessa listaan muutamia tärkeimpiä.

A-vitamiini auttaa ihosoluja uusiutumaan sekä normalisoi talineritystä keratinnisaatiota, normalisoi melaniinin tuotantoa ei vähentää pigmenttimuutoksia. Lisäksi A-vitamiini vahvistaa ihon immuniteettia, ehkäisee ihoa kuivumasta ja parantaa kollageenin ja elastiinin laatua. Ruokalähteitä ovat; maksa porkkana, vihreät kasvikset, tomaatti, paprika, appelsiini, rasvaiset maitoituotteet ja kananmuna. Kosmetiikka lähteet; Environ-ihonhoitotuotteet. A-vitamiini tai sitä runsaasti sisältävät elintarvikkeet kannattaa nauttia pienen rasvamääränä kera, koska A-vitamiini on rasvaliukoinen vitamiini ja se näin vapautuu ihon käyttöön.

B2, Riboflaviini on välttämätön ihon yleiskunnolle. Se tasapainottaa ihosolujen aineenvaihduntaa ja ehkäisee suupielten halkeilua. Ruokalähteitä; liha, maito, kanamuna ja vihreät vihannekset.

B3, Niasiini lisää ihon keramidien ja rasvahappojen määrää, tukee ihon kosteuskanavien aktiivisuutta sekä lievittää ihon punakkuutta ja herkyyttä. Niasiini ehkäisee myös raskausarpien syntymistä ja melaniinin kulkeutumista keratinosyytteihin jotka ovat ihon pinnan runsain solutyyppi. Ruokalähteitä; liha, kala, kananmunat, kokojyvävilja, maito sekä pähkinät.

B7, Biotiini osallistuu ihosolujen aineenvaihduntaan, muodostaa ihon rasvavaippoja ja solukalvon fosfliidejä sekä vähentää ihottuma-alttiutta, kuivuutta ja kutinaa. Ruokalähteet; lähes kaikissa ruoka-aineissa ja isksi suoliston mikrobit muodostavat biotiinia.

C-vtamiini tukee fibroblastisolujen toimintaa, vahvistaa hiussuonia, stimuoi hyaluronihappoa muodostavien entsyymien toimintaa ja säännöstelee melaniinin muodostumista. Ruokalähteet; tuoreet kasvikset, hedelmät ja marjat. Kosmetiikka lähteet; Environ-ihonhoitotuotteet. Tupakointi, stressi, saasteet ja runsas liikunta sekä sairaudet lisäävät C-vitamiinin tarvetta.

E-vitamiini suojaa ihon rasvoja hapettumiselta (pilaantumiselta), vähentää kuivuutta, auttaa ihoärsytysten paranemisessa ja tukee C-vitamiinin toimintaa ihossa. Ruokalähteitä; kylmäpuristetut kasvisöljyt, avokado, siemenet ja pähkinät. Kosmetikka lähteet; Environ-ihonhoitotuotteet.

Jodi normalisoi ihon uusiutumista. Ruokalähteitä; jodioitu pöytäsuola, merikalat, merilevät, kananmuna ja maitotuotteet. Jodin saanti on vähäistä käytettäessä erikoissuolalaatuja, koska niitä ei ole jodioitu.

Sinkin antioksidanttivaikutus ehkäisee ihon ikääntymistä ja osallistuu kollageenin muodotukseen. Sillä on suotuisia vaikutuksia akneen ja ruusufinniin ja osallistuu myös haavojen paranemiseen. Ruokalähtetä; äyriäiset, pavut, linssit, siemenet, pähkinät, vehnänalkiot ja ruislese.

Seleeni ylläpitää ihon oman puolustusjärjestelmän toimintaa. Se on myös yksi merkittävimmistä antioksidanteista. Seleeni myös vähentää tulehdusta ja ylläpitää ihon normaalia uusiutumista. Ruokalähteitä; parapähkinät, sisäelimet siemenet ja tonnikala. Luomutuotteissa seleeniä on vain vähän tai ei lainkaan, koska lannoittamisen avulla turvataan normaali seleenin saanti.

Kupari on välttämätön kollageenin muodostumiselle. Se normalisoi melaniinin tuotantoa. Lisäksi se suojaa ihosoluja happettumiselta ja tukee kapillaareja. Ruokalähteitä; sisäelimet kuten maksa, pähkinät, siement, äyriäiset ja kaakao.

Rauta osallistuu kollageenisynteesiin ja sen puute aiheuttaa kalpeutta ja kuivumista. Ruokalähteitä ovat liha, sisäelimet, kana ala ja täysjyvät. Eläinkunnan tuotteiden hemirauta imeytyy aremmin kuin kasvikunnan ei-hemirauta. Kuukautisten ja kasvissyönnin vuoksi raudanpuutos on ylisempää naisilla kuin miehillä.

Ruoan ja ravintolisien lisäksi iholle tärkeiden vitamiinien, hienaineiden, antioksidanttien ja proteiinien saantia suoraan iholla voi auttaa mesoterapia hoidoilla jotka parantavat ihon laatua ja toimii ihon esteettisiä ominaisuksia parantaen. Mesoterapiahoitoja on neulaton mesoterapia jossa vitamiinit ja hoitavat aineet imeytetään ihoon elektroporaatio mentelmällä ja mesogun terapia jossa laitteen avulla injektoidaan hoitavat vitamiinit ja antioksidantit ihon pinnan alle, epidermiksen yläosaan. Molemmat hoitomuodot ovat kivuttomia ja eivät vaadi pitkää palautumisaikaa. Mesogun laitteella tehdyn terapian jälkeen on vältettävä saunomista, uintia, hikiliikuntaa. Molempien hoitojen jälkeen on tärkeää suijata iho auringossa oleskeltaessa. 

Auringolta suojautuminen

Kevättalven aurinko alkaa päivä päivältä paistaa enemmän ja talviloma kausi starttaa piakkoin. Joku suuntaa etelän lämpöön ja toinen taas Lappiin tai Alpeille hiihtämään sekä jää kotiin lepäilemään, mutta kaikkien kannattaa huomioida riittävä aurinkosuojaus. Aurinkosuojauksessa puhutaan myös suojautumisen marssijärjestyksestä. Tämä tarkoittaa yksinkertaisuudessaan sitä, että suunnitellaan päivän aktiviteetit siten, että vältytään liialliselta altistukselta. Mahdollisuuksien mukaan käytetään fysikaalisia suojautumiskeinoja, kuten vaatetusta. Vaatetus on yleensä helpoin tapa suojautua haitallisilta UV-säteiltä. Tavallisen vaalean puuvillaisen paidan suojakerroin on SPF 10 luokkaa. Käytännössä tekstiilien UV-läpäisevyys riippuu muun muassa materiaalista, neuloksen tiheydestä, venymisestä, vaatteen väristä sekä paksuudesta. Vaatteita voidaan myös käsitellä UV-suoja-aineilla. Silmät on tärkeä myös suojata aurinkolaseilla akuuteilta (lumisokeus) ja kroonisilta (harmaakaihi) haitoilta. Lisäksi käytetään aurinkosuojavoiteita. Siinä kohtaa kun iholleen on jotakin suojaavaa voidetta tai kosmetiikkaa laitettava, kannattaa turvautua kemiallisten tuotteiden sijaan fysikaalisiin suojiin. Fysikaaliset suojat ovat todennäköisesti turvallisempi vaihtoehto kuin kemikaaliset aurinkosuojavoiteet, joista imeytyy kehoon hormonitoimintaa häiritseviä kemikaaleja. Fysikaalisissa suojissa etuna on se, ettei niissä ole haitallisia UV-filttereitä, jotka ovat riski ihmisten terveydelle.

Uv-suojauksessa aurinkosuojat voidaan jakaa orgaanisiin eli kemiallisiin suotimiin ja fysikaalisiin eli epäorgaanisiin suotimiin. Muita jaotteluperusteita ovat jakaminen molekyylikoon, olomuodon tai vaikutusspektrin perusteella. Epäorgaanisista suotimista EU:ssa on toistaiseksi hyväksytty titaanioksidi (Tio2). Sinkkioksidi (ZnO) on muuten sallittu kosmetiikan aineosa, mutta sitä ei ole vielä varsinaisesti hyväksytty UV-suotimien luetteloon. Nykyisin käytössä olevat mikro- ja nanokoon titaanioksidi ja sinkkioksidi eivät käytännössä juurikaan heijasta säteitä takaisin vastoin yleistä luuloa. Mikäli heijastusta olisi, tulisi voideltu iho näyttää kalkitun valkoiselta.

Aurinkosuojatuotteen valmistamisessa on huomioitava monta tekijää, kuten suotimien liukoisuus ja yhteensopivuus seoksen muiden aineosien kanssa, tuotteella saatava tasapainoinen suojavaikutus laajalla UV-alueella, kosmeettinen hyväksyttävyys ja vaikutuksen säilyvyys auringossa (fotostabiliteetti). Haittavaikutuksia ei saisi olla, vaan käytön pitäisi olla turvallista niin kuluttajalle kuin ympäristöllekin.

Jotta tuotetta todella käytetään sen pitää olla myös kosmeettisesti miellyttävä. Vedenkestävyys aiheuttaa usein tahmeuden tunnetta tuotteeseen. Liian tahmeaa, öljyistä tai rasvaista tuotetta ei haluta käyttää, vaan sen pitäisi olla helppo levittää, ärsyttämätön, tahraamaton, hajuton ja näkymätön. Pienikin epämiellyttävyyden tunne tuotteen käytössä johtaa helposti sen liian niukkaan annosteluun ja puuttelliseen suojaan, mikä muutenkin on yleinen ongelma. Koska matalatkin UV-annokset aiheuttavat valovanhenemista ja lisäävät syöpäriskiä, on aurinkosuotimia alettu liittää tavallisiin kasvojen kosteus-, päivä- ja meikkivoiteisiin. Niissä käytetään samoja suotimia kuin varsinaisissa aurinkotuotteissa, mutta suojakerroin on matalampi, tavallisesti luokkaa 15. Auringolle alttiit ihoalueet tulee voidella 20-30 minuuttia ennen altistusta ja uudelleen aina parin tunnin välein. Voitelun pitää olla runsasta eli 2mg/cm2 kuten suojakertoimen määrittelyssä. Koko iholla tämä tarkoittaa noin 30ml:n (=2rkl) annostelua voitelukertaa kohden. Todellisuudessa voidetta käytetään suosituksia vähemmän ja auringossa oleskellaan enemmän kuin täysin voiteita käyttämättömät henkilöt.

(Lähde, Otteita kirjasta; Ihon aurinkosuojaus, Tapio Rantanen – Raimo Suhonen)

Matala-asteinen tulehdus

Joskus ihon huonontuneen kunnon taustalla voi olla krooninen tulehdustila, matala-asteinen tulehdus. Tulehdustila voi jatkua pitkään ja jatkuessaan se aiheuttaa pikkuhiljaa mm iholla näkyviä oireita ja sairaustiloja. Iholla matala-asteisentulehduksen merkkejä ovat akne, atopia, ennenaikaiset ikääntymismerkit, psoriatris sekä muut ihon tulehdukset.

Nykyään tiedetään, että suolistolla ja ravinnolla on suurimerkitys terveyteen ja näin myös keskivartalolihavuus joka on seurausta ravinnosta, joka sisältää runsaasti valkoista vehnää, sokeria, keinomakeutusaineita sekä huonolaatuista rasvaa. Yksistään ruokavalio ei välttämättä käynnistä kroonista tulehdustilaa vaan tilannetta voi myös hankaloittaa huonon ravinnon ohella alkoholi, tupakointi, vähäinen liikunta, stressi ja ympäristömyrkyt sekä allergeenit. Myös suoliston bakteeritasapainolla on vaikutusta yhdessä keskivartalolihavuuden kanssa.

Matala-asteista tulehdusta voi hillitä ruokavaliolla joka sisältää paljon kasviksia, kalaa, pähkinä-siemensekoituksia, oliiviöljyä sekä kotimaisia marjoja. Tämän lisäksi tulee vähentää sokerin syöntiä. Joskus myös maito tai gluteiini voivat myös laukaista kroonisen matala-asteisen tulehduksen, joka esiintyy iho-ongelmina. Iho-ongelmien lisäksi runsas sokerin käyttö näkyy joskus myös muina häiriöinä, kuten esimerkiksi metabolisena oireyhtymänä ja sillä on yhteyttä diabeteksen.

Terveyshaittojen lisäksi sokeri vanhentaa ihoa, muuttaa ihon kollageenin jäykäksi ja iho menettää kimmoisuutensa. Ihon väri on samea. Muun muassa ”hampsteripussit” voivat saada alkunsa sokerin aiheuttamasta matala-asteisesta tulehduksesta kehossa.